ေဒါက္တာဘြဲ႕ဟု ကၽြန္မတို႕ အလြယ္တကူေခၚဆိုေနေသာ Ph.D (Doctor of Philosophy) ကို တိုက္ရိုက္ ဘာသာျပန္ရမည္ ဆိုပါက အေတြးအေခၚ ပညာရွင္ဟု ျပန္ဆိုရေပလိမ့္မည္။ တခု သတိျပဳရမည္မွာ Ph.D ဆိုေသာ စကားလံုးတြင္ သံုးထားသည့္ Philosophy ဆိုသည္္မွာ မူလ ဂရိ အဓိပၸာယ္ျဖစ္ေသာ အသိဥာဏ္ ပညာရွင္ကိုပါ ရည္ညႊန္းသည္ဆိုသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ မည္သို႕ ဘာသာျပန္သည္ျဖစ္ေစ PhD ဆိုသည္မွာ လူတေယာက္အား ဆရာမ်ား၏ သင္ၾကားမႈထက္ ေက်ာ္လြန္ျပီး မိမိ၏ ကိုယ္ပိုင္ အစြမ္းအစျဖင့္ ေတြးေခၚ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေစရန္ ေလ့က်င့္ေပးေသာ ကာလ တခုပင္ ျဖစ္သည္။ PhD ေက်ာင္းသား တေယာက္သည္ သူေရြးခ်ယ္ရာ စာတမ္းေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ ရွိသည့္ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာမ်ားကို ကၽြမ္းက်င္ တတ္ေျမာက္ရမည္ဆိုသည္မွာ မည္သူမွ မျငင္းဆိုသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ သုိ႕ေသာ္ လူအမ်ား သတိမျပဳမိသည့္ အခ်က္ကား PhD သည္ အျခား အရည္အခ်င္းမ်ားစြာကိုလဲ သင္ၾကားေပးသည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။
ေယဘူယ်အားျဖင့္ PhD ေက်ာင္းသား တေယာက္၏ သီးစစ္တခုတြင္ မပါမျဖစ္ အခန္း ၃ ခု ပါ၀င္ရပါသည္။ ပထမ အခန္းမွာ Introduction ဟု ေခၚဆိုေသာနိဒါန္းပင္ ျဖစ္သည္။နိဒါန္းတြင္ မိမိ ေရြးခ်ယ္ေသာ ေခါင္းစဥ္ ရာဇ၀င္ႏွင့္ ပတ္သတ္ျပီး သမိုင္းေၾကာင္းကို ပထမဆံုး ရွင္းျပရသည္။ထို႕ေနာက္ စာတမ္းေခါင္းစဥ္၏ အဓိပၸာယ္ႏွင့္ ေရြးခ်ယ္ရသည့္ အေၾကာင္းအရင္းကို စာဖတ္သူ နားလည္ေအာင္ ရွင္းျပရပါသည္။ဤအရည္ အခ်င္းသည္ PhDဘြဲ႕တခုအတြက္သာမက ကၽြန္မတို႕၏ လက္ေတြ႕ဘ၀ ေနရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ က်င့္သံုးရသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ သမိုင္းကို သိမွသာ ကၽြန္မတို႕ ဘာဆက္လုပ္မည္ကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္မည္္။ မိမိ ေျဖရွင္းလိုေသာ ျပသာနာတခုႏွင့္ မိမိေရြးခ်ယ္ေသာ နည္းစနစ္ကို အမ်ား နားလည္ လက္ခံ လာေအာင္ စည္းရံုးႏိုင္မွသာလွ်င္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္။
ဒုတိယ မပါမျဖစ္ အခန္းမွာ Literature Review ဟု ေခၚဆိုေသာ မိမိ ေရြးခ်ယ္ရာ စာတမ္း ေခါင္းစဥ္ႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ ေနေသာ လူမ်ား၏ လုပ္ျပီးခဲ့ေသာ အလုပ္မ်ား၊ လက္ရွိအလုပ္မ်ားကို ေလ့လာကာ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ သေဘာ တင္ျပရေသာအခန္းျဖစ္သည္။တျခားလူမ်ား ဘာလုပ္ေနသည္ကို ေလ့လာျပီးွ မိမိ ဘာလုပ္သ့င္ သည္၊ ဘာလုပ္ႏိုင္မည္ဆိုသည္ကို ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေစရန္ ျပင္ဆင္ေပးျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။လက္ေ၀ွ႕သမားမွ အစ ႏိုင္ငံေရးသမားအလယ္၊ အႏုပညာသမား အဆံုး မိမိ ျပိဳင္ဘက္ႏွင့္ မိမိ၏ မိတ္ေဆြကို သိထားမွသာ ၾကိဳး၀ိုင္းအတြင္း တက္ညီလက္ညီ ယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါလား။
ေနာက္ဆံုး မပါမျဖစ္ အခန္းမွာမူ Conclusion ဆိုသည့္ နိဂံုးပင္ ျဖစ္ပါသည္။ နိဂံုးဟုဆို၍ အဆံုးသတ္ျခင္းဟု ယူဆပါက မွားပါလိမ့္မည္။ ဤအခန္းတြင္ မိမိလုပ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ လုပ္ငန္းတခုခ်င္း၏ အေကာင္း၊ အဆိုး အက်ိဳးအျပစ္ကို သံုးသပ္ျခင္း ပါ၀င္ရမည္။ ေနာင္လာေနာင္သားမ်ားအေနျဖင့္ လက္ရွိစာတမ္းကို ဆက္လက္ လုပ္ကိုင္မည္ဆိုပါက မည္သည့္အရာမ်ားတြင္ တိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္၊ မည္သည့္အရာမ်ားကို ျပဳျပင္ႏိုင္မည္ စသည္ျဖင့္ ေနာက္လာ မည့္ လူငယ္မ်ားကို လမ္းေၾကာင္းသည့္ အနာဂတ္ အစီအစဥ္မ်ား ပါ၀င္ ရမည္ ျဖစ္သည္။ မိမိ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ လုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ အေျခအေနမွန္ကို အမွန္ အတိုင္း သံုးသပ္ ႏိုင္ျခင္း၊ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ားအတြက္ အနာဂတ္ အစီအစဥ္မ်ားကို ျပင္ဆင္ေပးျခင္း စသည္ျဖင့္ တန္ဖိုးရွိေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားစြာကို ေလ့က်င့္ေပးျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ထိုအခ်က္မ်ား အျပင္ PhD ေက်ာင္းသားမ်ား သင္ယူရေသာ အျခား အရည္အခ်င္းမ်ားစြာလဲ ရွိေသးသည္။ PhD ေက်ာင္းသားတေယာက္သည္ မိမိ လုပ္ေနေသာ စာတမ္းႏွင့္ ပတ္သတ္၍ စာတမ္းငယ္မ်ားစြာကို နည္းပညာဆိုင္ရာ ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ တင္ျပႏိုင္ရန္ ၾကိဳးစားရပါသည္။ထိုသို႕ တင္ျပၾကရာတြင္တၾကိမ္တခါျဖင့္ ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပခြင့္ရသည့္အျဖစ္မွာ ရွိခဲ့သည္ဟုဆိုလွ်င္ အင္မတန္ နည္းပါးေသာ ရာခိုင္ႏႈန္းအနည္းငယ္ သာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ေက်ာင္းသားအမ်ားစုမွာ အျငင္းပယ္ခံရျခင္း၊ ျပင္ဆင္၍ ျပန္လည္တင္ျပေစျခင္း စသည့္ အယ္ဒီတာမ်ား၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို နာခံၾကရပါသည္။အခ်ိဳ႕ေက်ာင္းသားမ်ားမွာ အၾကိမ္ၾကိမ္ အျငင္းပယ္ခံရ သည္၊ အခ်ိဳ႕မွာ တၾကိမ္တခါ ျပန္လည္ျပင္ဆင္၍ တင္ျပျပီးေနာက္ ဂ်ာနယ္တြင္ ေဖာ္ျပခြင့္ရသည္။ ျငင္းပယ္ ခံရသည္ ဆိုရာတြင္ တရားသျဖင့္ ျငင္းပယ္ျခင္း ခံရသည္ရွိသလို အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ မတရားသျဖင့္ ျငင္းပယ္ခံရ သည္လဲ ရွိတတ္ေပသည္။မည္သို႕ျဖစ္ေစ PhD ေက်ာင္းသား အမ်ားစုမွာ အရွံဳး (သို႕) ျငင္းပယ္မႈကို ခံယူဖူးသူမ်ား ျဖစ္သည္။ထို အရွံဳးကို လက္သင့္ခံကာ ၾကံၾကံခံ ရင္ဆိုင္ႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္သည္။
ဤအရည္အခ်င္းမွာ ေလာကၾကီးအတြက္ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္သည့္ အရည္အခ်င္း တခုပင္ မဟုတ္ပါလား။ ဤ အရည္အခ်င္းကို PhD ဘြဲ႕ က ေက်ာင္းသားကိုယ္တိုင္ သင္ယူေနမွန္း မသိလိုက္ရပဲ သင္ၾကားေပးပါသည္။ နိဂံုးခ်ဳပ္ရေသာ္ PhD ဆိုသည္မွာ တကၠသိုလ္တြင္ ပညာ ျပန္လည္သင္ၾကားေပးရန္သာ အသံုး၀င္သည့္ နည္းပညာမ်ားကိုသာ သင္ၾကားေပးလိုက္သည့္ ဘြဲ႕တခု မဟုတ္ပါ။ ဘ၀တြင္ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္သည့္ ဘ၀ ေနနည္း အႏုပညာမ်ားကိုပါ သင္ၾကားေပးလိုက္ေသာ ဘြဲ႕တခုသာ ျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment